Je otvorenie Benešových dekrétov možné?
Vskratke: NIE.
Iste ste si všimli politický šum okolo strany PS a ich nešťastnej iniciatívy o zastavení uplatňovania Benešových dekrétov.
Čo sú to Benešove dekréty? Je to akýsi súbor právnych noriem, ktoré nahrádzali právne normy parlamentu v rokoch 1940–1945 počas exilovej československej vlády a aj krátko po oslobodení Československa.
Najvýznamnejšie, o ktorých je zrejme reč, sú 12 a 108 z roku 1945. Ide o tzv. konfiškácie majetku Maďarov a nepriateľov štátu počas druhej svetovej vojny ak sa bavíme o území SR.
Teraz otázka, prečo NIE.
Zákon o navrátení vlastníctva k pozemkom (č. 503/2003 Z. z.) označoval obdobie od 25. februára 1948 do 1. januára 1990 ako rozhodujúce obdobie. V tomto období muselo prejsť vlastníctvo k pozemku na štát alebo na inú právnickú osobu, v dôsledku trebárs výroku o prepadnutí majetku, prepadnutí veci alebo zhabaní veci v trestnom konaní, odňatím pozemku bez náhrady, postupom podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 81/1949 Zb. SNR o úprave právnych pomerov pasienkového majetku bývalých urbárnikov, komposesorátov a podobných právnych útvarov, zmluvou o darovaní nehnuteľnosti uzavretej darcom v tiesni, vyvlastnením bez vyplatenia náhrady alebo iným postupom uvedeným v ustanovení § 3 ods. 1 cit. zákona.
Oprávnenou osobou bol iba občan SR s trvalým pobytom v SR!
Existuje ustálená judikatúra pojednávajúca o tom, že iný štátny občan (Maďar) alebo iné rozhodujúce obdobie (napr. 1945 – Benešove dekréty) boli diskvalifikačným kritériom pri tzv. reštitúciách.
To však nie je všetko.
Právni odborníci v PS by mali vedieť o tom, že v čase predvstupových rokovaní SR do EÚ bola vypracovaná právna analýza týkajúca sa aj Benešových dekrétov. Tie označila termínom tempus regit actum.
A to je vzásade aj konečná pre ich opätovné otvorenie z právneho pohľadu. Inými slovami, ak sa neotvorili v starej platnej úprave, nová ich už neotvorí. Absolútny zákaz retroaktivity. Ich otvorenie by preto bolo s najväčšou pravdepodobnosťou hodnotené únijným súdnym systémom ako rozporné s právom EÚ.
Predmetná analýza TU (str. 41 analýzy). K tomu viď aj stanovisko z roku 2002: Legal Opinion on the Benes-Decrees and the Accession of the Czech Republic to the European Union (TU).
Hovorenie o otváraní Benešových dekrétov je z právneho pohľadu s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou len tzv. mútením vody, naozaj nevhodnou témou, ktorá jednak nemá z právneho pohľadu zmysel, jednak polarizuje laickú časť spoločnosti. Hovorenie o rušení strany PS z tohto dôvodu je však rovnakou extrapoláciou.
Túto tému preto uzatváram ako právne bezvýznamnú, ktorá si nezaslúži ďalšie živenie a rozpútavanie vášní.
Skôr by to chcelo istú mieru sebareflexie u kolegov právnikov, ktorí s touto témou prišli a brzdenie u tých, ktorí z nej robia tému na zrušenie politickej strany. Ak by však PS malo túto tému nejako nevhodne konkretizovanú priamo v oficiálnom programe strany, možno by to bola iná situácia a spadala by už do čitateľského repertoáru Generálnej prokuratúry.
