Amnestia za priestupky doby kovidovej
Ak niekto čaká, že sa za tento počin dostane niekomu pochvaly, mýli sa.
Tento krok vlády je akoby prvoplánový, nesystematický, nerieši podstatu a už vôbec nerieši množstvo prípadov, ktoré počas doby plandémie na území SR nastali.
Vláda schválila amnestiu. Amnestiu fyzickým osobám. Teda v podstate najmä tým, ktorých prichytili prednostne policajné hliadky pri nedodržiavaní rôznych protipandemických opatrení, ktorých legitimita a legalita okrem pár situácií je dodnes sporná.
Amnestia priestupku znamená: Si vinný, priestupok si spáchal, ale my ti odpúšťame a nebudeme v iných priestupkových alebo trestných veciach na tento priestupok prihliadať.
Tu je úplne jasne vidieť, ako politik nerozumie potrebám občana a jeho výhradam voči nezmyselným opatreniam a dopadom opatrení na každodenný život občana a/alebo podnikateľa.
Komu ostane čierny Peter?
a) podnikateľom, ktorí dostali pokuty za správne delikty od ÚVZ,
b) zamestnancom, ktorí boli šikanovaní a/alebo prepustení zo zamestnania zamestnávateľmi, na ktorých presunuli predošlé vlády kompetencie policajného zboru a kompetencie ÚVZ,
c) aktivistom, ktorí sa doteraz súdia s ÚVZ cestou správneho súdnictva. Tým totiž správny súd konanie kvôli amnestii zastaví, neprizná náhradu trov konania žiadnej zo strán a aktivisti sa nedomôžu zrušenia rozhodnutí z dôvodov nezákonnosti uložených pokút.
d) Neuposlúchnutie výzvy policajta. Toto sa veľmi často policajtmi počas plandémie zneužívalo, súvisí to s opatreniami iba okrajovo (výlučne oficiálne) a s amnestiou to právne nemá súvis.
e) Trestné konania, ktoré za porušenie pandemických opatrení nie sú stále skončené. A často bežia s pôvodným politickým podtónom bez záujmu súčasnej garnitúry aj OČTK o ich výsledok.
f) Prepustení štátni zamestnanci, policajti, vojaci a pod. Bez akéhokoľvek riešenia. Vo vzduchoprázdne a bez záujmu o riešenie.
g) A mnoho ďalších modelových situácií.
Pre toto všetko to vyzerá ako neúprimný prvoplán. Aha, nezabudli sme na voliča, ktorý sa už priveľmi zlostí, ale máme na to tak asi 2 hodiny, prekryjeme baterkáreň a dajte nám už pokoj. Najbližšie si vyhradzujeme na vás čas vo volebnom roku, ale ešte zabezpečíme, že keď sme už stratili dôveru, tak vaše pokusy o útek k novým politickým subjektom pokryjeme novou volebnou úpravou. Aby vás to rozmýšľanie o zmene v neprospech kariérnych politikov prešlo.
Amnestia fyzickým osobám mimochodom poslúži aj tým politikom, ktorí opatrenia nariaďovali a sami svoje vlastné opatrenia nedodržiavali. Aj mnohým fyzickým osobám, ktorých netrápila nezákonnosť opatrení, ale ich situácia iba obťažovala a opatrenia dodržiavali iba sporadicky.
V podstate sa amnestiou nepokryla veľká skupina ľudí, ktorí netušia, čo bude nasledovať. A mnohým, ktorí sa doteraz bránia, paradoxne poškodí.
Ak by tému myslela vláda vážne, rieši situáciu komplexne a oveľa elegantnejšie. Primárne cestou Úradu verejného zdravotníctva SR. Ak už sa všeobecné súdy, Ústavný súd a Európsky súd pre ľudské práva doteraz snažia aktívne vyhýbať rozhodnutiu o legalite a legitimite všetkých nariadených opatrení z minulosti, vláda mala siahnuť po mimoriadnych opravných prostriedkoch, v ktorých by ÚVZ vyriešil všetky ním uložené sankcie za priestupky. A to štýlom, ktorý by riešil právny základ ukladaných opatrení tak, ako ho formulovala vláda v dôvodovej správe amnestie. Tým by sa pokryli všetky fyzické a právnické osoby, všetky situácie okrem zamestnaneckých pomerov, ktoré by bolo treba riešiť osobitne. Ministerstvá by si pokryli nešťastné prepustenia zo štátnozamestnaneckých pomerov a zamestnancov vo verejnom záujme a téma by sa mohla preklopiť už len do zodpovednostnej (trestnoprávnej) roviny. Vo vzťahu k skupine “odborníkov” a politikov, ktorí v nekončiacej mimoriadnej situácii videli namiesto ochrany zdravia priestor na rokovacie konania bez zverejnenia.
Ale to sa nedeje. Otázka znie: Prečo?
Z nepráva nemôže vzniknúť právo, vážení politici.