Skip to content

Osobitné poučenie pre spotrebiteľov právnej služby

Ak je klient advokátskej kancelárie spotrebiteľom, zmluva o poskytovaní právnych služieb uzavretá medzi advokátskou kanceláriou a klientom sa považuje za príkaznú zmluvu v zmysle ustanovení § 724 a nasl. zákona č. 40/1964 Zb., a zároveň za spotrebiteľskú zmluvu v zmysle ustanovení § 52 a nasl. zákona č. 40/1964 Zb. Osobitná úprava takejto zmluvy o poskytovaní právnych služieb sa nachádza aj v zákone č. 586/2003 Z. z. a v zákone č. 108/2024 Z. z. V zmysle ustanovenia § 18 ods. 4 zákona č. 586/2003 Z. z., ak advokátska kancelária poruší povinnosť v priebehu poskytovania právnej služby informovať klienta, ktorý je spotrebiteľom, o výške odmeny za úkon právnej služby ešte pred začatím tohto úkonu, nepatrí jej odmena zaň, ak nešlo o prípad, že bolo potrebné úkon právnej služby vykonať bezodkladne. V zmysle ustanovenia § 18 ods. 5 zákona č. 586/2003 Z. z., ak advokátska kancelária pri vykonaní úkonu právnej služby nepostupuje s odbornou starostlivosťou, nepatrí jej za vykonanie takéhoto úkonu odmena. V zmysle ustanovenia § 24 ods. 6 zákona č. 586/2003 Z. z., ak predmetom poskytovania právnej služby bolo zastupovanie klienta pred súdom a podľa rozhodnutia súdu nebola klientovi priznaná (v plnej výške) náhrada trov konania za niektorý úkon (úkony) právnej služby z dôvodu, že služby neboli poskytnuté s odbornou starostlivosťou, alebo preto, že advokátska kancelária nevykonala úkon potrebný na priznanie náhrady trov konania, nepatrí advokátskej kancelárii (plná) odmena za takýto úkon (úkony) právnej služby ani voči klientovi.

Klient, ktorý je spotrebiteľom, má v zmysle ustanovenia § 11 ods. 1 zákona č. 391/2015 Z. z. právo požiadať advokátsku kanceláriu o nápravu v prípade vád poskytovania právnych služieb, ako aj v prípade porušenia iného práva klienta. Advokátska kancelária zodpovedá klientovi, ktorý je spotrebiteľom, za vady ňou poskytovaných právnych služieb klientovi, v zmysle ustanovení § 499 až § 510 zákona č. 40/1964 Zb., ktoré okrem rozsahu zodpovednosti advokátskej kancelárie a dĺžky trvania predmetnej zodpovednosti upravujú aj postup pri uplatnení práv zo zodpovednosti za vady právnej služby. V prípade zamietnutia žiadosti klienta, ktorý je spotrebiteľ, alebo v prípade, ak klient, ktorý je spotrebiteľ, neobdrží odpoveď advokátskej kancelárie na jeho žiadosti do 30 dní odo dňa jej odoslania, klient je oprávnený podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu príslušnému subjektu alternatívneho riešenia sporov v zmysle zákona č. 391/2015 Z. z. Uvedeným nie je dotknutá možnosť klienta, ktorý je spotrebiteľ, obrátiť sa na súd. Návrh klienta, ktorý je spotrebiteľ, na začatie alternatívneho riešenia sporu musí spĺňať náležitosti uvedené v ustanoveniach § 12 zákona č. 391/2015 Z. z. Príslušným subjektom alternatívneho riešenia sporov je Slovenská obchodná inšpekcia, Odbor pre medzinárodné vzťahy a alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov, so sídlom na adrese Bajkalská 21/A, 827 99 Bratislava (bližšie informácie sú dostupné na webovej adrese Slovenskej obchodnej inšpekcie alebo na stránke Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky).