Priestupková amnestia
Dňa 15.2.2024 avizoval splnomocnenec vlády SR MUDr. Peter Kotlár iniciatívu priestupkovej amnestie vo veciach uložených pokút v správnych konaniach týkajúcich sa “porušení povinností” nariadených vyhláškami hlavného hygienika SR.
Rád by som sa pozastavil pri niektorých dôležitých aspektoch tejto iniciatívy. Najmä pokiaľ ide o časové a právne súvislosti.
Z vlastnej činnosti vieme, že bývalé vedenie ministerstva spravodlivosti, Súdna rada, Najvyšší správny súd SR a aj Ústavný súd SR boli a zrejme aj naďalej sú mentálne (svetonázorovo) nastavení na nebranie do úvahy akýchkoľvek vedeckých argumentov, ktoré by svedčili v neprospech nariadených opatrení. A možno objektívne a bez vyššej miery odvahy tvrdiť, že niektoré zo spomínaných subjektov aj aktívne vyvíjali činnosť smerujúcu k potláčaniu iných názorových skupín a to aj tak, že chceli jednotlivcov nechať exemplárne potrestať excesívnym spôsobom využívajúc pri tom svoju zákonnú právomoc. To všetko za účelom, aby sa nenašli ďalší sudcovia, ktorí by nabrali odvahu a boli by prví, kto by sa vôbec touto problematikou do hĺbky zaoberal (a vlastne tým splnil aj svoju zákonnú povinnosť nestranného rozhodovania). Išlo najmä o tlak cez hrozbu straty zamestnania, prípadne hrozbu mediálneho lynču. Táto vládna taktika fungovala v minulosti až do takej miery, že napriek mnohým súdnym konaniam sa až na pár nepodstatných výnimiek nedostalo posúdenie ústavnosti opatrení na stôl ústavnému súdu.
Vráťme sa na chvíľu k amnestii. Amnestia je dobrý nápad, nie je nový, ale zároveň je v nesprávnom čase aj právnou skratkou.
Priestupkovú amnestiu (tzv. generálny pardón) schvaľuje vláda SR. Odôvodnenie takej amnestie nevyrieši zákonnosť, nezákonnosť, prípadne nulitu aktov (nedostatok právomoci) orgánov, ktoré počas plandémie nariaďovali “povinnosti”. Ide teda len o právne nezáväzné obiter dictum.
My však nepotrebujeme stav, kedy vláda amnestiou povie: všetci ste síce porušovatelia všeobecne záväzných právnych predpisov, ale to nič, aspoň sa pozrieme na pokuty. Všetci tí štátnou mocou poškodení ľudia, ktorí po celú dobu bojovali s molochom potrebujú počuť, že bojovali s nezákonnosťou. Že ten, oproti komu stáli, sám porušoval svoje povinnosti. Že ich boj bol spravodlivý. A je na to najvhodnejšia príležitosť práve teraz. Prečo?
Sústredeným občianskym tlakom sa dosiahla výmena hlavného hygienika, ktorý svoje vlastné opatrenia vždy obhajoval. Bodaj by nie, keď od istého času nebol viazaný pri ich nariaďovaní vládou SR, ale zodpovednosť, vrátane trestnoprávnej si za ne odvtedy nesie sám (prípadne spolu so svojím kolektívom).
Čo je potrebné urobiť? Nová hlavná hygienička by sa mohla napríklad pozrieť na pár prípadov právoplatne rozhodnutých jej úradom a v rámci mimoodvolacieho konania (a to aj z vlastnej iniciatívy) vydať nové rozhodnutia v už rozhodnutých veciach. Stačilo by po jednom pri každej “porušenej vyhláškovej povinnosti”.
Týmto krokom by aj vláda SR ukázala, že to s nápravou stavu z plandémie myslí úprimne a vážne. O to viac, že sa blížia dvoje volieb. A do dňa volebného má volič ešte moc.
Takéto rozhodnutia hlavnej hygieničky sa potom dajú použiť aj ako podklad v ďalších súdnych konaniach, na ktoré ale už súdy budú musieť prihliadať a sudcovia budú mať konečne krytie na rozhodnutie podľa vlastného vedomia a svedomia. Nemusia hľadať všelijaké skratky a okľuky, ako sa vyhnúť jasnej identifikácii právneho základu, pritom mnohí tú skrivodlivosť určite vnímajú.
Takýto postup by demaskoval aj úmysly a postoje sústavy prokuratúry k plandemickým opatreniam. Pretože naozaj jediný, kto by mohol do takéhoto stavu zasiahnuť a zmenu nového kurzu zvrátiť, je civilný prokurátor.
Je zároveň svojim spôsobom výhodné, že sa až tak aktívne bránilo, aby sa jednotlivé opatrenia dostali na stôl ústavnému súdu. Po voľbách sa to stalo vlastne jedinečnou výhodou. Dnes to má totiž plne v rukách nová hlavná hygienička.
Ak sa teda cítite byť poškodení v konaniach predošlého vedenia Úradu verejného zdravotníctva SR a máte vec právoplatne skončenú, skúste k rukám novej hlavnej hygieničky doručiť “Návrh na preskúmanie právoplatného rozhodnutia mimo odvolacieho konania”, nakoľko zmenou na poste hlavného hygienika a z medializovaných informácií o zlom menežovaní pandémie je zrejmé, že Úrad zrejme zmenil pohľad na doteraz nariaďované opatrenia a teda by mal po novom tento svoj pohľad pretaviť aj do rozhodovacej praxe.
Ak sa toto v krátkom čase neudeje, tak ľudí niekto novou nomináciou zaviedol.
Ak budú takéto rozhodnutia vydané, dajte nám určite vedieť. Pretože až od momentu vydania takého rozhodnutia sa dajú reálne a efektívne naprávať všetky nezákonnosti spôsobené plandemickými opatreniami.
A teraz finálne k amnestii. Ak toto vyjde, amnestia už pravdepodobne nebude potrebná, prípadne paušálne vyrieši všetky ostatné prípady.
A kto má aktuálne exekúcie a čaká na amnestiu ako jediné riešenie, aj na to existuje liek. A aj to má v dispozícii nový hlavný hygienik, jeho regionálne úrady, prípadne vláda SR skrz Slovenskú konsolidačnú, a.s. Je to technikália v ich dispozičnej právomoci. Exekútor nemôže konať nad rámec návrhu oprávneného, prípadne bez návrhu.
Čiže exekúcie (hrozba exekúcie) za priestupky, amnestia a konanie hlavnej hygieničky je možné veľmi pekne zosúladiť. Ale amnestia samostatne komplexné riešenie neposkytuje.