Plagiátori menia formu, ale držia líniu
Novela vysokoškolského zákona sa nepodarila, rušíme cvičisko, šup rovno na bojisko. Čoho sa majú verejné vysoké školy obávať? Plánu obnovy.
Zaujal nás článok na webovom sídle MFSR – https://www.mfsr.sk/sk/media/tlacove-spravy/plan-obnovy-putuje-do-pripomienkoveho-konania.html , kde sa konštatuje, že Ministerstvo financií SR zároveň pripravuje sériu okrúhlych tematických stolov, na ktoré prizvalo široké spektrum odbornej verejnosti vrátane samospráv, zamestnávateľov, odborov, mimovládnych organizácii, ale aj zástupcov relevantných ministerstiev, ktoré zodpovedajú za prípravu jednotlivých komponentov. Súčasne sa pokračuje v ďalšom kole intenzívnych rokovaní s Európskou komisiou. Podľa prílohy nám stále ale vychádza, že sa rokuje o vysokých školách bez prizvania samotných vysokých škôl. Nejde pritom o bezvýznamný dokument. Do 30.04.2021 musí byť spracovaný a odoslaný, lebo ako konštatujú v tom článku – konečný termín pre zaslanie finálnej verzie plánu je pre všetky členské krajiny Európskej únie rovnaký, a to 30. apríl. A teraz k termínom. Podľa SLOV-LEX portálu https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2021/112 začala príprava nelegislatívneho materiálu 08.03.2021. Priebežné zapracovanie pripomienok začalo 08.03.2021 a samotné medzirezortné pripomienkové konanie trvá od 08.03.2021 do 22.03.2021. Tiež sa Vám zdá ako šitie horúcou ihlou v časovom strese ? Asi áno, ale aj v tomto hektickom tempe sa tam objavil plán, ktorý keď prejde, tak tichá privatizácia verejných vysokých škôl bude jej zásadným prvkom. Pamätáte sa na prvý článok Plagiátori vracajú úder – https://akw.sk/skolstvo/plagiatori-vracaju-uder/ a v ňom na vyjadrenie ministra školstva o tom, že sa spojí UK a STU ? Tak to tu máme zase. V skrátenom dokumente Plánu obnovy – https://www.mfsr.sk/files/archiv/78/ZhrnutieRRP.pdf je na strane 8 uvedené nasledovné :
✓ reforma riadenia vysokých škôl (posilnená úloha rektora, vyváženie akademickej samosprávy a verejného záujmu)
✓ zlučovanie univerzít, koncentrácia výskumných kapacít uľahčí cestu do TOP 500
✓ digitálna obnova budov škôl a internátov, nové internáty, nové priestory na výučbu, debarierizácia, zatepľovanie
✓ zlučovanie univerzít: Centrum vedy, inovácie a spolupráce v Bratislave, Cassovia New Industry Cluster v Košiciach
Položme si otázku. Ako dopadla SAV s podobným projektom ? Čo je to TOP 500 ? Čo je to digitálna obnova škôl ? To znamená, že iba digitálne prebehne platba cez účty ? Prečo už existuje projekt pod názvom Centrum vedy, inovácie a spolupráce v Bratislave, ktorý však má podľa súčasného popisu úplne iné ciele? Tento projekt bol zverejnený 21.01.2021 tu : V Bratislave chcú vytvoriť Centrum vedy, inovácií a spolupráce – https://www.partnerskadohoda.gov.sk/v-bratislave-chcu-vytvorit-centrum-vedy-inovacii-a-spoluprace/ . Zdá sa Vám to ako šitie horúcou ihlou a opíjanie tým istým starým suchým rožkom ? A prečo tam nie je Ekonomická univerzita v Bratislave ? Kolujú chýry, že tá sa predsa dá sprivatizovať pomerne jednoducho, ale UK a STU sú tvrdý oriešok. K pravdivosti týchto chýrov sa nevieme vyjadriť, ale asi niečo na tom pravdy bude. Navyše je v nie úplne výhodnej lokalite a okolo nej je veľa plochy, ale UK a STU má veľmi lukratívne budovy. Stačí podhodiť ako návnadu prísľub 200 mil. EUR. Aj tak vlády nefinancujú vysoké školstvo tak, ako majú. Sú hlboko pod úrovňou, koľko by naozaj mali dať. Tak im ešte uberieme, sľúbime niečo a potom precitnú do reality. Pripomína nám to tú krásnu českú rozprávku a toho kráľa : Odvolávám, co jsem odvolal, a slibuji, co jsem slíbil. Ale aby sme nezabudli aj na SAV. Na strane 9 ich čaká pokračovanie ich osudu : ✓ reforma verejných výskumných inštitúcií, najmä SAV.
Okrem negatívnych správ nás však čakajú aj svetlejšie zajtrajšky:
Lákanie a udržanie talentov (100 mil. €) :
✓ zjednodušenie získavania povolenia na pobyt pre vysokokvalifikovaných pracovníkov z tretích krajín
✓ pomoc pre navrátilcov a vysokokvalifikovaných zamestnancov z tretích krajín a ich adaptáciu
✓ internacionalizácia v akademickom prostredí
Posledné v nás evokuje : zahraničné súkromné vysoké školy vitajte, zrušili sme bezplatné verejné vysoké školstvo a tým zrušili vašu konkurenciu. Jedno veľké WOW.
Mimochodom, pokiaľ si prečítate kompletne podklady na slov-lex – https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy?p_p_id=processDetail_WAR_portletsel&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=1&_processDetail_WAR_portletsel_idact=1&_processDetail_WAR_portletsel_action=files&_processDetail_WAR_portletsel_cisloLP=LP%2F2021%2F112&_processDetail_WAR_portletsel_startact=1615215534000 , tak si uvedomíte, že to kvantum textu museli pripravovať veľmi dlhú dobu. EÚ nevyžaduje dokumenty zo dňa na druhý deň. Absencia komunikácie je teda zo strany oboch ministerstiev. Zámer alebo iba nešťastná náhoda, či zlyhanie ľudského faktora ?
Už iba na záver v dokumente – Komponent_08_Zvýšenie_výkonnosti_slovenských_vysokých_škôl.docx 76 kB Vlastný materiál – neštruktúrovaný – https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy?p_p_id=processDetail_WAR_portletsel&p_p_lifecycle=2&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_cacheability=cacheLevelPage&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=1&_processDetail_WAR_portletsel_fileCooaddr=COO.2145.1000.3.4281419&_processDetail_WAR_portletsel_file=Komponent_08_Zv%C3%BD%C5%A1enie_v%C3%BDkonnosti_slovensk%C3%BDch_vysok%C3%BDch_%C5%A1k%C3%B4l.docx&_processDetail_WAR_portletsel_action=getFile sa doslova uvádza :
4. Reforma riadenia vysokých škôl
Výzvy: Súčasné nastavenie riadenia vysokých škôl je neefektívne a spolupodieľa sa na vyčerpávaní vzdelávacích a vedeckých kapacít vnútroorganizačnými konfliktmi.
• Zákon o vysokých školách predpisuje veľmi detailne štruktúru a riadenie každej vysokej školy, a to aj na úrovni fakúlt. Neberie sa pritom do úvahy veľkosť vysokých škôl.
• Úprava a postavenia samosprávnych orgánov vysokých škôl vedie k pomalému, rigidnému rozhodovaniu, keďže exekutívny orgán (rektor) musí mať takmer každé konanie odsúhlasené v akademickom senáte. Akademický senát má kompetencie definované defenzívne ako „brzdový mechanizmus“, keďže nemá dostatočné iniciatívne kompetencie. Tento spôsob rozhodovania brzdí potrebné štrukturálne zmeny.
Univerzity nedostatočne reflektujú požiadavky ekonomiky
• Správna rada, ktorá reprezentuje verejný záujem v činnosti vysokej školy má zanedbateľné kompetencie a nedokáže ovplyvňovať strategické riadenie a zameranie vysokej školy.
• Nastavenie systému riadenia zohľadňuje najmä vnútorné potreby vysokej školy, ale systémovo nepodporuje zohľadňovanie potrieb spoločnosti a jej očakávania v strategickom rozhodovaní.
Nízka miera medzinárodnej spolupráce
• Príchod zahraničných akademikov (ale aj ľudí z praxe) brzdí okrem iného aj reštriktívny systém vyžadovania neštandardných titulov (docent, profesor) na obsadenie funkčných miest docentov a profesorov.
Ciele: Prostredníctvom novely zákona o vysokých školách sa nanovo nastavia kompetencie jednotlivých (samosprávnych) orgánov vysokých škôl tak, aby právomoci lepšie reflektovali zodpovednosť, oslabila sa vnútorná fragmentácia vysokej školy, umožnila sa väčšia flexibilita dovnútra vysokej školy aj s ohľadom na jej veľkosť, smerovanie a strategickú profiláciu. Taktiež sa odstránia obmedzenia pre obsadzovanie funkčných miest docentov a profesorov (súčasná požiadavka na dodatočné habilitačné či inauguračné konanie a tituly docent a profesor), čím sa podporí otvorenosť akademického prostredia tak záujemcom z profesijného prostredia, ako aj záujemcom zo zahraničia.
Implementácia: Posilnia sa právomoci exekutívnych orgánov vysokých škôl a Správnej rady. Obsadzovanie riadiacich pozícií na vysokej škole (rektor, dekan) sa sprofesionalizuje a bude sa realizovať iba formou otvorených výberových konaní. Umožní sa posilnenie uceleného manažmentu vysokých škôl. Zo zákona o vysokých školách sa vypustí podmienka, aby zamestnanci na funkčných miestach profesora a docenta museli mať, alebo habilitačnými a inauguračnými konaniami vedeli získať vedecko-pedagogický titul profesor, resp. docent, čím sa otvorí priestor pre väčšiu internacionalizáciu vysokých škôl, otváranie nových perspektívnych programov. Na vyváženie vzťahu medzi verejným záujmom, akademickou samosprávou a potrebami spoločnosti sa posilnia právomoci Správnej rady. Uvedené zmeny zrealizuje MŠVVaŠ SR hĺbkovou novelizáciou zákona o vysokých školách.
Štátna pomoc: Pretože sa reforma obmedzuje na vytvorenie nového právneho rámca, nedochádza k nijakému prevodu verejných zdrojov, ktorý by mohol viesť k nenáležitej výhode pre jedného alebo viacerých príjemcov. Na tomto základe je vylúčená prítomnosť štátnej pomoci.
Cieľová skupina: Vysoké školy
Časový plán:
• Novela zákona o vysokých školách – Q4 2021
5. Koncentrácia excelentných vzdelávacích a výskumných kapacít
Výzvy: Na Slovensku pôsobí vyše 30 vysokých škôl, z ktorých veľká väčšina sa venuje aj výskumu. Fragmentácia výskumných kapacít bez vzájomnej spolupráce medzi vysokými školami prispieva k tomu, že chýba kapacita riešiť väčšie a komplexnejšie problémy na jednom pracovisku. Výrazne to znižuje aj viditeľnosť domácich vysokých škôl voči medzinárodným a súkromným partnerom, možnosti pre interdisciplinárny výskum ako aj marketingovú viditeľnosť voči potenciálnym zahraničným študentom a akademikom. Excelentné tímy sú v skutočnosti malé mikro-tímy, ktoré nie sú dostatočne atraktívne na medzinárodnú kooperáciu a zmluvný výskum.
Ciele: Zníženie počtu vysokých škôl podporou ich spájania do väčších celkov, ktoré obstoja v medzinárodnej konkurencii a zároveň budú dovnútra vytvárať súťažné a diverzifikované prostredie. Splynutie vytvorí synergické efekty a vysokú pridanú hodnotu vzhľadom na posilnenie kapacít a odstránenie prevádzkových, odborných, vzdelávacích a administratívnych duplicít. Naopak prepojením sa vytvorí prostredie pre vznik inovačných študijných programov, ktoré budú v blízkej budúcnosti veľmi žiadané (napr. expert v biochémii s veľmi pokročilým IT vzdelaním atď.). Navyše, keďže svetové rebríčky kvality vysokých škôl hodnotia absolútne indikátory, spojenie vysokých škôl zvýši šance slovenských vysokých škôl posunúť sa v nich na vyššie priečky. To prispeje k udržaniu talentov na Slovensku, ale najmä prispeje k väčšej atraktívnosti voči zahraničným študentom a akademikom. Opatrenie je úzko prepojené s ambíciou budovania inovačných centier a klastrov v komponente Veda, výskum a inovácie.
Implementácia: V roku 2021 MŠVVaŠ SR schváli cestovnú mapu splynutia pre dva veľké univerzitné celky a v roku 2022 pre ďalší univerzitný celok. Proces zlúčenia ponechá istú mieru viditeľnosti doterajších značiek univerzít, ktoré majú svoju historickú hodnotu. Samotný proces zlúčenia bude podporený investíciami z nástroja RRF, ako aj výkonnostnými zmluvami kvôli priamym transakčným nákladom (zjednotenie informačných systémov atď.), aj kvôli vybudovaniu nových infraštruktúrnych kapacít (napr. pri odstraňovaní duplicít a zjednocovaní príslušných pracovísk nebude možné iba jednoducho premiestniť pracoviská a bude potrebné vybudovať nové kapacity). Formálny proces zlúčenia bude ukončený najneskôr do júla 2026. Aby bolo možné využiť priaznivé vplyvy splynutia vysokých škôl, bude potrebná aj reforma ich riadenia a financovania, a je teda nevyhnutná komplementarita reformných iniciatív v rámci komponentu.
Štátna pomoc: Reforma sa obmedzuje na koncentráciu verejných vysokých škôl. Na tomto základe je vylúčená prítomnosť štátnej pomoci.
Cieľová skupina: Vybrané univerzity
Časový plán:
• vytvorenie a schválenie cestovnej mapy zlúčenia pre dva univerzitné celky – v roku 2021
• zlúčenie ďalších univerzitných celkov – v roku 2022.
• v prechodnom 5 ročnom období bude umožnené samostatné hospodárenie a samostatná značka zlúčivších sa celkov pod jedným administratívnym dáždnikom a vedením, do Q2 2026 – formálne uzavretie zlúčenia.
Je to hŕba písmeniek napísaných tak, aby sa tichá privatizácia mohla vykonať. Prečo vlastne iba pre vybrané verejné vysoké školy, ktoré už v rebríčku sú? Zamyslime sa… Odpoveď je jednoduchá…
A mimochodom len na okraj.
Posilnenie úlohy rektora je nonsens. Hlavné slovo majú mať dekani fakúlt, rektorát je len formalita. Prepojenie vysokých škôl s kapitálom nezabezpečí ich zvýšenú „kvalitu“. Naopak, budú musieť robiť to, čo im bude kapitál diktovať.
Autori sú členmi odbornakomisia.sk
Prílohy:
Komponent_08_Zvysenie_vykonnosti_slovenskych_vysokych_skol
Komponent_09_Veda_vyskum_inovacie