Dráčik a mediálny protitlak
Iste ste si všimli, že portál dracik.sk začal s publikáciou bannerov, ktoré sa nepáčia istému spektru ich zákazníkov. V demokratickej spoločnosti to nie je nič nevídané.
Čo však je naozaj pozoruhodné je to, že nesúhlas nevyvolal zdravú diskusiu o tom, či tie názory sú napríklad vhodné, nevhodné, prekračujú hranicu slušnosti, sú pravdivé, nepravdivé, t.j. nevyvolal v istých mediálnych kruhoch to, na čo je psychicky zdravá a prirodzene zvedavá spoločnosť zvyknutá. Nevyvolal polemiku, nevyvolal diskusiu s argumentáciou. Bez ohľadu na výsledok.
Naopak. Časť bývalého mainstreamu spolu s ľuďmi, ktorých možno charakterizovať ako ľudí, ktorí sa za demokraciu iba skrývajú (a doteraz jej podstatu vôbec nepochopili), ale za žiadnych okolností neznesú iný názor, lebo si neveria nevedia dostatočne argumentovať (a preto zásadne s názorovou opozíciou zásadne nediskutujú), sa k problému postavili spôsobom, ktorý im je blízky.
Onálepkovať, nediskutovať, zakázať, ekonomicky zničiť. Odstrániť z trhu, zosmiešniť, pošliapať, zadupať. Ako malé rozmaznané dieťa pri mravenisku, ktorému rodičia namiesto lásky dávali iba kompenzačný materiál. Aby sami na starobu ostali aj bez lásky aj bez materiálu.
To sú metódy, ktoré majú s demokraciou pramálo spoločné. Akosi podivne sa to podobá obdobiu posledných dvoch rokov.
Chcete dôkaz? Tu je odkaz na iniciatívu, za ktorú by sa nehanbili ani v dobách normalizácie: https://dajte-im-vediet.sk/
Bojovníci spoza klávesnice vytiahli opäť do boja. Internet je ich revír, nenávisť ich zbraň a médiá ich nablýskaný štít.
Zvláštne je, že tento nedemokratický a z ľudského pohľadu krutý prístup je preferovaný aj v médiách bývalého mainstreamu, ktorý však ešte vždy môže byť označený v istých kruhoch ako mienkotvorný. Problémom je, že práve tento krutý a nedemokratický prístup prispieva k neželanej polarizácii spoločnosti, a to dokonca BEZ akejkoľvek DISKUSIE. To je však aj moment, kedy sa mienkotvorné médium vydáva cestou bulváru. T.j. uverejní čokoľvek, čo mu aktuálne zvýši čítanosť a príjem z reklamy. A rovnako ako rodič spomenutý vyššie, dáva svojim čitateľom len kompenzačný materiál. A hádajte, čím sa mu emočne a intelektuálne vyprahnutý čitateľ časom odvďačí.
Táto mediálna optika je vždy krátkodobá a časom za to tieto médiá zaplatia z ich pohľadu krutú daň v podobe straty predplatiteľov a čitateľov. Ale snáď vedia prečo a za čo to všetko robia.
Vstúpili sme do doby, ktorá by sa dala snáď najlepšie charakterizovať krátkym úryvkom z pesničky skupiny Bez ladu a skladu:
…udávanie, udávanie, to je môj koníček,
udám všetko, udám všetko, to bude môj chlebíček…